29 Ekim 2010 Cuma

Yabancı Oyuncuların İsimlerini Doğru Yazmak

Bu konuya geçen sene de değinmiştik burada. Ligimizde oynayan yabancı oyuncuların isimlerini başta TBF olmak üzere çoğu mecra, yanlış yazmakta. TBF yıllardır oyuncunun pasaportunda yazan kilometrelerce uzun isimleri tercih ediyor. Preston Anthony Shumpert'lar mı istersiniz, Charles Edward Davis'ler mi istersiniz? Geçen yıllarda çok daha komikleri de vardı bunların. İnsan ilk bakışta yeni bir transfer mi geldi diye düşünüyor ister istemez. Bir de şu yerli statüsüne geçen oyuncuların isimlerini değiştirme olayı var. J.R. Holden da Rus vatandaşlığına geçtiydi, onun adını Holdonov falan yaptılar mı? Yapmadılar. Ama biz seviyoruz. Ali Karadeniz, Ersin Dağlı, Davud Kamer isimlerini bulmayı matah bir şey sanıyoruz. Hatta daha eskilerde Reşat Fırıncıoğlu yaptığımız Ricky Winslow bile var. Ve sonra da her yerde böyle geçirtmeye uğraşıyoruz. Yanlış yapıyoruz. Zira bu adamlar yıllarca kendi isimleriyle oynamışlar ve Edirne'den ötede kimse tanımaz Ali Karadeniz'i onu bunu. Adam Türk statüsüne geçmiş işte, daha niye ismini değiştiriyorsun? Michael Wright kalsın, olmaz mı? Damir Mrsic gibi, Emir Preldzic gibi onlar da kendi adlarıyla anılsa?

Bu yabancı oyuncu isimlerini yanlış yazılmalarıyla ilgili olarak Yiğiter Uluğ ustanın hoş bir örneği var. Şöyle der usta: 'Tremaine Townsend diye bir adamcağız vardı mesela... Çek Cumhuriyeti'nde oynuyordu. Oranın basını Townsend soyadını uzun mu buldu, düzgün yazmayı mı beceremedi, nedendir bilinmez adamı Tremaine Ford yapıverdiler. Şimdi adam yeni ismiyle iş arıyor. Biz de koskoca Vincent Grier'i Sheldon yapmayalim, yıllardır Tay diye yazılan Waller'ın ön adını değiştirmeye kalkmayalım.'

Şu anda ligimizdeki yabancıların isimlerini şöyle bir toparlayayım ben. Hem siz, hem sizin ulaşabildiğiniz insanlar, hem de bizim ekip, ne olur böyle analım bundan gayrı bu adamları. TBF'nin bu sese kulak vereceğini sanmıyorum, o nedenle onlara seslenme gereği duymuyorum.

Fenerbahçe Ülker: Roko Leni Ukic, Marko Tomas, Lynn Greer, Tarence Kinsey, Gasper Vidmar, Darjus Lavrinoviç, Emir Preldzic
Efes Pilsen: Andrew Wisniewski, Igor Rakoceviç, Bootsy Thornton, Bostjan Nachbar, Lawrence Roberts, Erwin Dudley, Miroslav Raduljica
Banvit: Antonio Graves, Keith Simmons, Chuck Davis, Lance Williams, Vladimir Golubovic
Beşiktaş Cola Turka: Mire Chatman, Michal Ignerski, Fedor Likholitov, AJ Ogilvy, Allen Iverson
Galatasaray Cafe Crown: Taylor Rochestie, Josh Shipp, Preston Shumpert, Radoslav Rancik, Luksa Andric
Türk Telekom: Heiko Schaffartzik, Sani Becirovic, Tony Gaffney, Greg Stiemsma, K’Zell Wesson, Diamon Simpson
Pınar Karşıyaka: David Holston, Osiris Eldridge, Andre Smith, Omar Sneed, Jovo Stanojevic
Erdemir: James Thomas, Antwain Barbour, Dalron Johnson
Mersin BŞB: Aubrey Reese, Vincent Grier, Dionte Christmas, Andrej Stimac
Antalya BŞB: Devan Downey, Patrick Christopher, JP Prince
Oyak Renault: Jonathan Gibson, Tay Waller
Tofaş: Jason Rowe, Austin Nichols, Tomislav Ruzic
Aliağa Petkim: Jerome Randle, Aubrey Coleman, Brandon Hunter
Bornova Belediyesi: Michael Roll, Tyler Smith, Torin Francis
Olin Edirne: Renaldas Seibutis, Seth Doliboa, Predrag Samardziski, David Lee Dixon, Vidas Genevicius
M.P. Trabzonspor: Aleksandar Rasic, Alvin Snow, Derrick Obasohan, Harold Jamison, Michael Wright

edit: Yabancı oyuncular için isim mevzusunu gündeme taşımışken bizim yerli oyuncuları da unutmamak gerekir. TBF onları da nüfus kağıtlarında ne varsa atlamadan yazıyor maşallah. İsmail Hakan Demirel, Nihat Emre Ekim, Rıfat Murat Kaya, Ömer Faruk Aşık gibi oyuncuların da istemediği tanımlar oluşuyor, ki bu da hayli trajikomik.

13 Yorum Yapılmış:

KEREM dedi ki...

Yazıya katılmamak elde değil. Bazen asıl bildiğimiz isimleri çıkmıyor canlı skorda, kim bu diye Google'a başvuruyoruz. Teşekkürler düşündüğünüz için.

Ama yazı eksik olmuş bence. Türk isimlerinde de uzun isimleri tercih etmeleri beni deli ediyor. Hatta bazen bildiğimiz isimler yerine bilmediğimiz isimler ön plana çıkıyor.

Geçen senelerde Tuğba Palazoğlu'na bizim salonda Emine Palazoğlu diye anons yapılması hatırladığım en komiğiydi. :)

Şu anda TBL sitesine giremiyorum, listeleyemiyorum ama bunları da eklemek lazım kesinlikle.

MixBasket - Ozan Aktay dedi ki...

K'Zell Ray Wesson...

basketçi dedi ki...

reşat kartal fırıncıoğlu'nu tek geçerim :)

basketçi dedi ki...

bu konuyla ilgili bende 2-3 sene önce bir yazı yazmıştım aradım fakat bulamadım
ben şu anda hatay da yaşıyorum burdaki gözlükçümün adı george, gümüşçümün adı jean...
örnekleri arttırabilirim
bu vatandaşlarımız isimlerini mi değiştiriyorda bizim basketçilerin isimlerini değiştiriyorlar tarzında bir saptama yapmıştım
yinede nesterovic'in machlas olmasına da dem vurmuştum o yazıda :))

saLsa dedi ki...

@KEREM

Kesinlikle haklısın kardeşim. Ekledim onu da yazının sonunda.

saLsa

Serdar dedi ki...

Canlı takipteki isimlerin uzun oluşu TBF'deki lisanslardan verilerin alınmasından kaynaklanmaktadır.Her ne kadar haklılık payı olsada yazının bir oyuncuyu nüfus kağıdında yazanın dışında insiyatif alıp başka şekilde vizelemek ne kadar mümkün onuda bilemiyorum ve çokta rasyonel olmadığını düşünüyorum, bu benim fikrim.

eau rogue dedi ki...

Sadece Fed değil TV'ler de bir garip. Geçen Kupa maçında Taurasi'nin ismini Tavrasi diye yazmıştı D-Smart. Hayır öyle karmaşık bir isme sahip veya bilinmedik biri de değil ki.

ozan_kartal dedi ki...

mrsic'i de kaan demir yapmamışlar mıydı? veya ona benzer birşey

fuat dedi ki...

dogırerı mrsic de demir kaan olmustu tuborg zamanında ama hep mrsic olarak anıldı

Cengizhan TÜRKİŞ dedi ki...

Allen Ezail Iverson mı yazıcaklar o zaman haha :D

KEREM dedi ki...

EL'de daha düzgün yapıyorlar adamlar çünkü uğraşıyorlar, ezbere kopyala yapıştır yapmıyorlar. En bilineni yazıyorlar. Mesela Roko Ukic yazıyor, Ömer Aşık yazıyor veya her neyse işte.

baldur dedi ki...

tbf'de tüm isimlerin yazması normal, sonuçta resmi bir kurum ve oyuncunun tüm kişisel bilgilerini elde etmek zorundalar. sonuçta ömer aşık'ın diğer ismi olabilir ama onun ben hiç kullanıldığını görmedim medyada, basında. tbf kullansın ne olacak ki?

onun dışında ali karadeniz, ersin dağlı gibi isimler de yasalardan dolayı verilmek zorunda, kulüpler ya da başka kişiler vermiyor. ha basın yabancı isimleri kullanabilir mi evet elbette.

KEREM dedi ki...

@baldur,

Yasalar konusunda da yazmak istiyordum, iyi hatırlattın. Emir Preldzic'in ismi neden değişmedi öyleyse? Sana sormuyorum aslında, genel olarak soruyorum, zaten düşünüyordum bu konunun nedenini. Mehmet Aurelio, Mert Nobre, Gökçek Verderson örnekleri de var. Acaba branşlar arasında mı farklılık var, yoksa vatandaşlığa geçme şekliyle mi ilgili merak ediyorum.